Szabványok, besorolások

Get Adobe Flash player

A kenőanyagok teljesítőképességét szabványok, illetve ismert, nemzetközi szervezetek, pl. az API, az Amerikai Kőolajipari Intézet (American Petroleum Institute), az ACEA, az Európai Járműgyártók Szövetsége, (European Automobile Manufacturers' Association ), a JASO, a Japán Járműipari Szabványosítási Hivatal (Japanese Automotive Standard Organisation) és az SAE, az Amerikai Járműipari Mérnökök Társosága ( Society of Automotive Engineers) által meghatározott, előírt besorolások szerint osztályozzák. 
Minden ilyen szabvány v. besorolás műszaki követelményeket, fizikai tulajdonságokat (pl. viszkozitás), motorvizsgálati vagy másféle követelményeket határoznak meg a kenőanyagok formulázása céljából. ELF kenőanyagaink valamennyi jelentős és hatályos szabványt teljesítenek, ill. előírásnak megfelelnek.

SAE:

Az SAE egy viszkozitási besorolási rendszert hozott létre a közlekedési kenőolajok osztályozása érdekében, a magas és alacsony hőmérsékleti viszkozitási értékek alapján. A fokozatokat két számmal jellemzik, közöttük a „W” betűvel (fokozat hidegben, „winter”), pl. xxW-yy.

  • Az első szám (xx) az olaj viszkozitását jelzi hidegen (az olajoknak hidegben is folyékonynak kell maradniuk, hogy hatékonyak maradhassanak).
  • A második szám (yy) az olaj viszkozitását jelzi melegen, magas hőmérsékleten (ezt 100 °C-on mérik).

API:

Az API használati érték (ún. teljesítményszint) ill. tulajdonságok (pl. tisztító hatás, kopás- és korróziógátlás stb.) és felhasználás szerint sorolja be az olajokat. Az API rendszer szerint, ha egy motorolajat benzinmotorban kell használni, akkor „S”, ha dízelhez, akkor „C” betűvel jelölik. A következő betű: minél előbb van az abc-ben, annál jobb minőségű az olaj. Pl. benzinmotorok esetében az API SE, API SF vagy API SH közül az API SH a legmagasabb minőség.

ACEA:

Az ACEA szabványa kódszerű megjelenésű (kategória/felhasználási osztály):
Háromféle ACEA besorolás létezik:

  • Kettő személy- és kishaszonjárművekre (az „A” és „B” kategória benzin és dízelmotorokhoz, a „C” olyan benzin és dízelmotorokhoz, amelyek teljesítik az Euro4 kibocsátási előírást.
  • Egy a (nagy) haszonjármű dízelmotorokhoz, amelyeket döntően kamionokhoz, nehéz erőgépekhez és más nehéz tehergépkocsikhoz alakítottak ki, „E”- kategória.

JASO:

A JASO besorolást, JASO címke formájában az olaj vizsgálatát követően adják ki. Ha a kenőolaj minden vizsgálati követelményt teljesít, a JASO, a Japán Járműipari Szabványosítási Hivatal erről bizonyítványt és hitelesítési számot ad ki. Ennek a számnak meg kell jelennie a kiszerelésen egy meghatározott logó formájában.

ISO:

Az ISO, a Nemzetközi Szabványosítási Hivatal (International Organization for Standardization) egy nemzetközi rendszert javasol, három kategóriával: ISO- L-EGB, ISO-L-EGC és ISO-L-EGD, a növekvő követelmények szerint.

ILSAC:

Az ILSAC, a Nemzetközi Kenőanyag Szabványosítási és Jóváhagyási Bizottság, (International Lubricant Standardization and Approval Committee a személygépjárműveknek szánt motorolajok besorolását végzi. Az ILSAC GF-5-ös kategóriáját 2010-ben vezették be, annak érdekében, hogy:

  • Növekedjen és a teljes élettartam alatt fennmaradjon az üzemanyag-takarékosság.
  • Az új motortechnológiák is megfelelő védelmet kapjanak.
  • Gondoskodjon a modern, kipufogógáz utánkezelő rendszerek védelméről.
Ez az új besorolás szigorúbb követelményeket támaszt:
  • Növekedjen és a teljes élettartam alatt fennmaradjon az üzemanyag takarékosság.
  • Motorvédelem.
  • Az utánkezelő rendszerek védelme, lerakódás- és kopásvédelem.

 

X

Az oldal használatával Ön elfogadja a cookie-k használatát, mely statisztikát készít az oldal látogatóiról. Ön bármikor törölheti az így rögzített sütiket, illetve a kereső megfelelő beállításával megelőzheti új sütik letöltését.