Hajtóműolaj csere

Get Adobe Flash player

A hajtóműolajat ugyanabból az okból kell cserélni, mint a motorolajat, azaz annak érdekében, hogy autója optimális élettartamát elérje és a hajtómű alkatrészeit megóvja a túlzott kopástól. A hajtóműolajat – bizonyos futást követően, ennek hosszát ellenőrizheti a karbantartási utasításban – új olajra kell cserélni. Ez a munka összetettebb, mint a motorolaj csere. Célszerű ezért ezt szakműhellyel végeztetni, ha mégis amellett dönt, hogy maga végzi, kövesse az alábbi tanácsokat.

Az olajcseréhez megfelelő felszerelésre van szüksége, hogy azt helyesen hajtsa végre:

Olajra, amely pontosan megfelelő minőségű és mennyiségű az Ön autójához. Az olaj fajtája teljesen eltérő a mechanikus, illetve az automata hajtóművek esetében. Emiatt fontos, hogy mielőtt bármit tesz a hajtóművel, a kezelési utasításban meggyőződjön erről, az olajcserét az autógyártói előírásoknak megfelelően kell végrehajtani.

  • Védelmi eszközök: pl. védőszemüveg, gumikesztyű
  • Csavarkulcs a betöltő nyílás megbontásához
  • Gyűjtőedény (tálca) a használt olaj felfogásához 
  • Tölcsér és műanyag cső
  • Emelő és bakok
  • Felitató anyag (rongy vagy papír)
  • O-gyűrű, ha szükséges
 

Olajcsere a mechanikus hajtóműben:

Legyen kész a jármű az olajcserére

Ahhoz, hogy a hajtóműolaj megfelelően folyékony legyen, vagyis könnyedén kifolyjon a csere során, célszerű a csere előtt a motort 5-10 percig járatni (vagy vezetni). Ezután győződjön meg arról, hogy a jármű vízszintes, sík felületen áll. Állítsa le a motort, tegye üresbe és húzza be a kéziféket. Az autó alatt elegendő helynek kell lennie ahhoz, hogy az olajteknőt megközelíthesse. Ha ez nem lenne így, használhat emelőt, majd bakolja fel az autót. Soha ne másszon az autó alá, ha csak az emelő tartja, ez nagyon instabil. A bak célja ennek az instabilitásnak a megszüntetése. A bakok elhelyezését kezelési utasításnak megfelelően kell elvégezni.

Betöltő nyílás ellenőrzése

Mielőtt nekifog az olajcserének, ellenőrizze, hogy a betöltő nyílás záró csavarja nincs-e beszorulva, így a leeresztést követően be tudja-e majd tölteni az új olajat. Ha nem boldogulna a nyitással, célszerű szakműhelyhez fordulni.

Cserélje le az olajat

Miután megtalálta az olajteknőt és a leeresztő csavart a motor alján (ellenőrizze a gépkönyvben), helyezzen el felitató anyagot (újság- vagy törlőpapírt) a motor alatt. Állítsa be úgy a leeresztő tálcát, hogy a leeresztő csavar alatt legyen, győződjön meg arról, hogy a tálca elég nagy a teljes olajmennyiség befogadásához. 

Csőkulcs segítségével tekerje ki a csavart, ügyeljen, hogy a kesztyű miatt ne ejtse el. Hagyja kifolyni az olajat 15-20 percig. Ha a teknő már üres (vagyis az olaj már nem folyik belőle), tisztítsa meg a kifolyó nyílást, tekerje vissza a csavart, ne felejtsen el új tömítést tenni, ha szükséges.

Emelje fel az járművet újra, vegye ki a bakokat és eressze le az autót a talajra.

Új olaj betöltése a hajtóműbe

Mielőtt betöltené az új olajat, győződjön meg arról a kezelési utasításban, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű olaj áll rendelkezésre. Ha kiválasztotta a megfelelő ELF olajat, használjon műanyag csővel meghosszabbított szárú, magasra emelt tölcsért a betöltéshez.

Öntse az olajat lassan a hajtóműbe, hagyjon időt arra, hogy le tudjon folyni, amíg az a maximum szintig emelkedik. 

Ha befejezte a betöltést, tekerje vissza a betöltő csavart és győződjön meg arról, hogy nem maradt alkatrész a padlón.

Juttassa el a használt olajat a megfelelő gyűjtőhelyre

Semmiképpen ne öntse a használt olajat a lefolyóba, csatornába vagy a környezetbe. A használt olajat és a szűrőt megfelelő gyűjtőhelyen (pl. benzinkúton, szervizben) vagy szelektív gyűjtő szigeten kell elhelyezni.

Olajcsere az automata hajtóműben:

Ez a munka összetettebb, mint a mechanikus hajtóműolaj cseréje.

Legyen kész a jármű az olajcserére

Ahhoz, hogy a hajtóműolaj megfelelően folyékony legyen, vagyis könnyedén kifolyjon a csere során, célszerű a csere előtt a motort 5-10 percig járatni (vagy vezetni).Ezután győződjön meg arról, hogy a jármű vízszintes, sík felületen áll. Állítsa le a motort és húzza be a kéziféket.  Az autó alatt elegendő helynek kell lennie ahhoz, hogy az olajteknőt megközelíthesse. Ha ez nem lenne így, használhat emelőt, majd bakolja fel az autót. Soha ne másszon az autó alá, ha csak az emelő tartja, ez nagyon instabil.
A bak célja ennek az instabilitásnak a megszüntetése. A bakok elhelyezését a kezelési utasításnak megfelelően kell elvégezni.

A betöltő nyílás ellenőrzése

Mielőtt nekifog az olajcserének, ellenőrizze, hogy a betöltő nyílás záró csavarja nincs-e beszorulva, így a leeresztést követően be tudja-e majd tölteni az új olajat. Ha nem boldogulna a nyitással, célszerű szakműhelyhez fordulni.

Cserélje le az olajat a hajtóműházban

Miután megtalálta az olajteknőt és a leeresztő csavart a motor alján (ellenőrizze a gépkönyvben), helyezzen el felitató anyagot (újság- vagy törlőpapírt) a motor alatt. Állítsa be úgy a leeresztő tálcát, hogy a leeresztő csavar alatt legyen, győződjön meg arról, hogy a tálca elég nagy a teljes olajmennyiség befogadásához. Csőkulcs segítségével tekerje ki a csavart, ügyeljen, hogy a kesztyű miatt ne ejtse el.  Hagyja kifolyni az olajat 15-20 percig.  Észlelni fogja, hogy az automata hajtóműből leengedett használt olaj nagyon tisztának tűnik, ennek ellenére le kell cserélni.

Engedje le az olajat a konverterből

Ha az olajteknő már üres, a konverter következik. A karbantartási utasítás segítségével keresse meg a csatlakozó részt, ahol a motor és a hajtómű összeér. Ha a motor és a hajtómű ráccsal vagy fedéllel el van választva, azt le kell szerelni. Ezután kézzel forgassa addig a konvertert, amíg a leeresztő csonk megjelenik. Miután ezt kitekerte, engedje/öntse az olajat a gyűjtő edénybe. Használja ki ezt az alkalmat a nyílások alapos megtisztítására.
Miután kiöntötte az olajat, tekerje vissza a záró csavarokat és ne felejtse el a rácsot vagy fedelet visszaszerelni.

Az új olaj betöltése a hajtóműbe

Mielőtt betöltené az új olajat, győződjön meg arról a kezelési utasításban, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű olaj áll rendelkezésre. Ha kiválasztotta a megfelelő ELF olajat, használjon műanyag csővel meghosszabbított szárú, magasra emelt tölcsért a betöltéshez. Öntse az olajat lassan a hajtóműbe, hagyjon időt arra, hogy le tudjon folyni, amíg az a maximum szintig emelkedik.
Ha befejezte a betöltést, tekerje vissza a betöltő csavart és győződjön meg arról, hogy nem maradt alkatrész a padlón.

Juttassa el a használt olajat a megfelelő gyűjtőhelyre

Semmiképpen ne öntse a használt olajat a lefolyóba, csatornába vagy a környezetbe.
A használt olajat és a szűrőt megfelelő gyűjtőhelyen (pl. benzinkúton, szervizben) vagy szelektív gyűjtő szigeten kell elhelyezni.

X

Az oldal használatával Ön elfogadja a cookie-k használatát, mely statisztikát készít az oldal látogatóiról. Ön bármikor törölheti az így rögzített sütiket, illetve a kereső megfelelő beállításával megelőzheti új sütik letöltését.